دیتیلینگ اصفهان

نانو سرامیک خودرو

نانو سرامیک خودرو اصفهان

نانو سرامیک خودرو چیست؟

امروزه مراقبت از رنگ خودرو به یک ضرورت تبدیل شده. دلایل بی شماری برای محافظت از رنگ بدنه خودرو وجود دارد. متاسفانه بیشتر صاحبان خودرو به این مومضوع فکر نمی کنند که رنگ خودرویشان همواره در معرض آسیب قرار دارد. این یک واقعیت غیر قابل انکار است. رنگ خودروی شما هر لحظه در معرض آسیبهای مختلف است. عوامل بیشماری به رنگ آسیب می رسانند. عواملی مثل: بارندگی، گرد و خاک، شست و شو، آفتاب و اشعه های خورشید، باد، فضولات پرندگان، شیره درخت، آلاینده های صنعتی و مواد شیمیایی و…

نانو سرامیک بدنه خودرو اصفهان

ماهیت نانو سرامیک

همانطور که از نام آن بر می آید، نانوسرامیک یک پوشش ناچیز با ضخامت ناچیز است بنابر این نمیتوان از آن انتظارات زیادی داشت. ضخامت واقعی لایه نانوسرامیک کمتر از یک میکرون (ضخامت < 1µ) می باشد. ولی همین پوشش ناچیز اهمیت زیاد و خواص زیادی دارد و عملکرد آن به این صورت است که منافذ میکروسکپی رنگ را پر کرده و سطح رنگ را صاف و یکنواخت می کند.

خواص نانو سرامیک خودرو

با توجه به یکنواخت شدن و یکدست شدن سطح رنگ به واسطه پرشدن منافذ آن خواص زیر به رنگ خودرو منتقل می شود.

  • براقیت
  • آبگریزی
  • خود پاکیزگی
  • سختی

هم اکنون به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از این خواص می پردازیم:

براقیت:

مهمترین و چشم نواز ترین خاصیت نانو سرامیک براقیت خیره کننده آن می باشد. این براقیت نمود اصلی جذابیت نانوسرامیک برای تمام مشتریان می باشد. دوام براقیت بسته به نگهداری و دوام پکیجی که برای مشتری استفاده میشود می تواند از 6 ماه تا 5 سال ادامه داشته باشد. در صورتیکه خودرو همواره تمیز باقی بماند این براقیت میتواند همیشه برای صاحب خودرو دلچسب باشد و شما با دیدن خودروی همیشه براقتان از آن همیشه لذت ببرید. از براقیت تحت عنوان تحت عنوان “گلاس افکت” یا “آیینه ای شدن” هم نام برده میشود. چون در واقع رنگ خودرو به سان آینه عمل کرده و شما میتوانید حتی تصویر خودتان را هم در رنگ ماشین ببینید. نکته مهم در مورد براقیت این است که در مورد ماشینهایی با رنگ تیره نمود بیشتری دارد ولی این بدین معنی نیست که ماشینهایی با رنگ روشن نمیتوانند براقیت آیینه ای پیدا کنند. براقیت آیینه ای روی ماشینهای سفید هم جذابیت دارد.

آبگریزی

یکی دیگر از خواص مهم نانو سرامیک که برای اکثر مشتریان و مصرف کنندگان جذابیت دارد موضوع آبگریزی است. آبگریزی به واسطه یکدست شدن سطح رنگ بوجود می آید. در واقع سطح رنگ حالتی شبیه به پوست پرتقال دارد و دارای منافذ و خلل و فرج زیادی است که طی فرایند پیوند مولکولهای نانو با رنگ، سطح رنگ یکدست میشود. این یکدست شدن سطح رنگ لغزندگی ایجاد می کند و نتیجتا باعث سر خوردن ذرات آب از روی رنگ می شود.

مزایا نانو سرامیک خودرو

خود پاکیزگی (لغزندگی)

خود پاکیزگی یکی از خواص دیگری است که بواسطه لغزنده شدن سطح رنگ بوجود می آید. همانطور که لغزندگی عامل اصلی سر خوردن ذرات آب از روی رنگ است، عامل سر خوردن گرد و خاک و آلاینده های دیگر نیز از روی رنگ محسوب می شود و در نتیجه رنگ خودرو پاکیزه تر باقی مانده و نیاز به شست و شو کمتر می شود.

سختی

منظور از سختی، سخت تر شدن سطح رنگ می باشد. رنگ خودرو بافت نسبتا نرمی دارد و به همین جهت به راحتی روی سطح آن خش و خراشهای ریز و درشت ایجاد می شود. نانو سرامیک به واسطه فرمولاسیون خاصی که دارد باعث ایجاد لایه ای هر چند بسیار نازک ولی موثر می شود. این لایه حالتی مانند شیشه دارد و در کنار عامل لغزندگی می تواند به کمتر خش افتادن سطح رنگ کمک کند.

معیار سنجش میزان سختی

سوالی که در ذهن بسیاری از مخاطبان و مشتریان در خصوص سختی وجود دارد این است که پس از اجرای نانو سرامیک، رنگ بدنه تا چه حد در برابر خش محافظت می شود. ابتدا بگذارید تا اندکی در مورد استاندارد ضد خش بودن سرامیک توضیح دهیم. تقریبا تمامی شرکتهای تولید کننده محصولات مراقبتی خودرو از استاندارد مداد برای سنجش میزان ضد خش بودن استفاده می کنند. همگی ما با میزان نرمی و سختی مداد از دوران کودکی تا بحال آشنایی پیدا کرده ایم. همانطور که میدانید دسته بندی مدادها از نرم به سخت به ترتیب بدین صورت است…
B
HB
H

که به ترتیب مدادB نرم و سپس مدادHB متوسط و مدادH بیشترین سختی را دارند. استاندارد بیشتر شرکتهای تولید کننده محصولات مراقبتی برای محصولات نانو سرامیک بدنه 9H می باشد. به این مفهوم که اگر ما مدادی با سختی9H را با زاویه 45 درجه و به آرامی روی رنگ بدنه بکشیم می توانیم انتظار داشته باشیم که به رنگ آسیب نرسیده و روی آن خش نمی افتد.

افسانه های نانو سرامیک

اکنون که به خواص و ویژگی های نانو سرامیک پرداختیم اجازه دهید تا اندکی هم در مورد نگاه اغراق آمیزی که عموما در مورد خواص نانو سرامیک وجود دارد بپردازیم. این نوع نگرش و بزرگنمایی در مورد خواص نانوسرامیک متاسفانه باعث فریب بسیاری از مشتریان و توقعات نابجا از سوی آنها شده و تا حدودی کل کسب و کار دیتیلینگ را هم تحت الشعاع قرار داده است و به حدی این نگرش همه گیر شده که خود کسانی که مراکز اجرای نانو سرامیک دارند و ما به آنها “دیتیلر” میگوییم هم به این باور و نگرش ایمان پیدا کرده اند. لازم به ذکر است که این نوع نگرش مبالغه آمیز فقط مختص به کشورمان ایران نبوده و در بسیاری از کشورهای دیگر هم رواج دارد. شاید دلیل اصلی این نوع نگرش اغراق آمیز تبلیغات شرکتهای تولید کننده یا “دیتیلر” های حاضر در این صنعت باشند.

نانو سرامیک

افسانه شماره 1

ماشین شما دیگر کثیف نمیشود!

ممکن است به شما به عنوان مشتری گفته شود که پس از اجرای نانو سرامیک دیگر ماشین شما کثیف نخواهد شد ولی واقعیت چیز دیگریست. خودروی شما تنها به واسطه خاصیت لغزندگی (خود پاکیزگی) مقداری کمتر از یک خودروی سرامیک نشده کثیف می شود. بنابر این لزوم مراجعه به کارواش اجتناب ناپذیر خواهد بود.

افسانه شماره 2

ماشین شما ضد حریق می شود!

واقعا مشخص نیست بر چه مبنایی چنین خاصیتی برای نانو سرامیک تبلیغ می شود. به نظر می رسد علت آن آگهی تبلیغاتی بعضی از شرکتها باشد که مقداری از یک ماده به شدت قابل اشتعال را روی کاپوت خودرو ریخته و آن را مشتعل می کنند و این ماده قابل اشتعال به سرعت شعله کشیده و تمام میشود و بیننده با دیدن این تصاویر به این نتیجه می رسد که رنگ خودرو در برابر آتش سوزی بیمه خواهد بود غافل از آنکه آن ماده شدیدا قابل اشتعال روی کف دست هم می تواند بسوزد و اثری از سوختگی ایجاد نکند.

سرامیک گارانتی مادام العمر دارد

حقیقت این است که حتی خود رنگ خودرو هم نمی تواند به صورت مادام العمر کیفیت خود را حفظ کند چه برسد به نانو سرامیک که لایه ای بسیار آسیب پذیر است. البته میتوان در مورد پکیج های 5 ساله شرکت ما “جیون کوآرتز” گارنتی داد که خواص آن تا 5 سال باقی بماند ولی گارانتی شرایط خاص خودش را دارد که در اینجا قابل شرح نیست.

سرامیک ضد خش است

مهمترین خاصیتی که در مورد خواص نانو سرامیک در فضای مجازی روی آن تبلیغ می شود خاصیت ضد خش بودن است. اما آیا این موضوع صحت دارد؟

بسیار در فضای مجازی دیده ایم که برخی با استفاده از اجسام پلاستیکی مانند ته فندک یا ته پیچ گوشتی محکم به روی خودرو (که غالبا رنگ آن نیز سفید است) ضربه می زنند. این کار باعث ایجاد صدای زیادی میشود و مخاطب را به این فکر می اندازد که قطعا روی رنگ خش افتاده است. ولی در واقع یک جسم پلاستیکی نمی تواند آسیب چندانی به رنگ خودرو برساند. بعضی اوقات هم با کلید این تست انجام میشود که در مورد کلید هم باید گفت معمولا از کلیدهایی مانند سوئیچ استفاده می شود که سطح صافی دارند و با تکنیک خاصی هم روی رنگ ضربه می زنند تا فقط ایجاد صدا بکند و آسیبی به خودرو نرسد.
البته لازم به ذکر است که رنگ به واسطه سختی و لغزندگی که از نانو سرامیک می گیرد تا حدی در برابر آسیبهایی از این دست مقاوم می شود ولی استفاده از این گونه ترفندهای تبلیغاتی نمی تواند بیانگر ضد خش بودن نانو سرامیک باشد. به عبارت دیگر نانو سرامیک در برابر خش مقاوم هست ولی ضد خش نیست!

سرامیک بدنه خودرو

لزوم مراقبت و نگهداری از خودرو پس از اجرای نانو سرامیک

بسیاری از مراکز اجرای نانو سرامیک لزوم نگهداری و شست و شوی اصولی را به مشتریان گوشزد نمی کنند. در حالیکه نانوسرامیک مراقبت بسیاری پس از اجرای آن نیاز دارد. مهمترین عاملی که باعث تحلیل رفتن خواص نانوسرامیک می شود شست و شوی غیر اصولی می باشد.

  1. برای شست و شوی اصولی به 3 چیز نیاز است…
  2. شامپوی مخصوص شست و شو
  3. خز شست و شوی مناسب
  4. حوله مناسب

متاسفانه در اکثر کارواش ها این سه چیز یافت نمی شود. به عبارتی کارواشها بخاطر داشتن بالاترین صرفه از موادی برای شست و شو استفاده می کنند که برای خودروی سرامیک شده مضر است. اکثر این مواد قلیایی هستند و به همین خاطر روی خواص لایه نانو اثر منفی میگذارند. موضوع مهم دیگر خز شست و شو می باشد که آن هم بخاطر صرفه اقتصادی بیشتر در کارواش ها بکار گرفته نمی شود. این خزها که برای همه خودرو ها در طول روز استفاده می شوند بعضا بسیار زبر شده و پر از ذرات ریز و گل هستند که باعث خش افتادن روی رنگ خودرو می شوند. پس برای جلوگیری از افتادن خشهای ریز روی سطح رنگ که ما به آن (هولوگرام) می گوییم بایستی از خز شست و شوی مناسب استفاده شود. در ضمن حوله هم می تواند در صورت نرم نبودن و مناسب نبودن روی سطح رنگ خش ایجاد کند.

راه حل چیست؟

مشتریان پس از اجرای نانوسرامیک 2 راه حل برای شست و شو دارند…
1-مراجعه به کارواش هایی که سیستم شست و شوی اصولی برای خودروهای سرامیک شده دارند.
2-خرید “شامپوی مخصوص” و “خز شست و شو” و “حوله” که بایستی در مرکزی که در آن سرامیک انجام شده است موجود باشد. به این ترتیب مشتری می تواند با دادن این سه قلم به هر کارواشی بابت شست و شوی خودروی خود خاطر جمع باشد.

لزوم آماده سازی رنگ قبل از اجرای نانو سرامیک

واضح است که رنگ خودرو قبل از اجرای نانو سرامیک داری خش (کم یا زیاد) می باشد. این موضوع حتی برای خودروهای صفر کیلومتر نیز صدق می کند. بسیاری از مشتریان فرض می کنند از آنجاییکه خودروی آنها صفر یا کم کار است نیازی به پروسه آماده سازی رنگ یا احیای رنگ ندارد در حالیکه این فرض اشتباه است و حتی اگر رنگ خودرو فاقد خشهای بسیار ریز نیز باشد انجام حد اقل دو مرحله پالیش برای آماده سازی رنگ ضروری است چرا که در صورت عدم اجرای پروسه آماده سازی، پیوند مولکولی ذرات نانو با رنگ به خوبی صورت نمی گیرد.

مزیتها و معایب نانو سرامیک

مزیتها:
1-صرفه اقتصادی خوب به نسبت هزینه.
در واقع مشتری به نسبت هزینه ای که پرداخت می کند بهره مناسبی برداشت می کند.
2-براقیت و ظاهر ایده آل در مدت زمان نسبتا طولانی. براقیت نانوسرامیک به نسبت واکس واقعا دوام بیشتری دارد.
3-چرب نشدن بدنه برعکس واکس

معایب:
1-دائمی نبودن.
پوشش های نانو سرامیک دائمی نیستند و لی تا چند سال می توانند بسته به فورمولاسیون پکیج مورد نظر مشتری خواص خود را حفظ کنند.
2-نسبی بودن خواص.

به طور کلی هیچ چیز قطعی در مورد محصولات نانو وجود ندارد. مثلا نمی توان گفت که خودرو پس از اجرای نانوسرامیک اصلا کثیف نمی شود. ولی می توان گفت خودرو پس از اجرای نانوسرامیک نسبت به خودرویی که پوشش نانو سرامیک ندارد کمتر کثیف می شود. بنابر این ما برای توضیح خواص نانو روی واژه “کمتر” تاکید میکنیم…
خش کمتر، کثیفی کمتر، جای فضله کمتر، آفتاب سوختگی کمتر و…

3- نیاز به مراقبت و نگهداری.

همانطور که در مورد شست و شو توضیح دادیم نانوسرامیک برای حفظ خواص خود نیاز به مراقبت و به خصوص شست و شوی مناسب و اصولی دارد.

4- عدم جلوگیری از آسیب های جدی.

این موضوع را می توان در مقایسه با کاورهای محافظ بدنه سنجید. چرا که کاور جلوی آسیب های جدی را می تواند بگیرد ولی نانو سرامیک خیر.

آیا پس از نانو سرامیک هنگام فروش خودرو برای تشخیص رنگ مشکلی پیش می آید؟

یکی از مواردی که بسیاری از مشتریان بابت آن نگرانی دارند موضوع تشخیص رنگ فابریک خودرو هست و متاسفانه در فضای مجازی نیز اینطور القا می شود که نانو سرامیک روی ضخامت رنگ فابریک خودرو اثر می گذارد و بعدا باعث می شود که مراکز تشخیص رنگ، خودرو را فاقد رنگ فابریک تشخیص دهند. واقعیت این است محدوده نوسان ضخامت رنگ همه خودرو ها تا 30-40 میکرون و یا حتی بیشتر می باشد. به این معنی که مثلا ضخامت رنگ قسمتی مانند کاپوت ممکن محدوده ای بین 90 تا 110 میکرون داشته باشد و این یک امر طبیعی است چرا که ضخامت رنگ حتی بهترین خودروسازی های جهان هم دارای نوسان زیادی است بنا بر این نانوسرامیک با ضخامت کمتر از 1 میکرون اصلا برای دستگاه تشخیص رنگ قابل تشخیص نیست.

امیدواریم این مقاله برای سوالات یا ابهامات شما مخاطبان و مشتریان عزیز پاسخ کافی ارائه نموده باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *